2004 berakhir dengan ratapan rakyat Asia

on Thursday, December 30, 2004

KETIKA tirai 2004 diselak, berpuluh ribu penduduk di Bam, Iran masih meratapi kehilangan ahli keluarga dan sanak saudara yang terkorban dalam kejadian gempa bumi yang turut melenyapkan kota bersejarah itu dari peta Iran.
Dan empat hari sebelum tirai 2004 dilabuhkan, kejadian gempa bumi berukuran 8.9 pada skala Richter meragut pula hampir 100,000 nyawa penduduk di sepuluh buah negara di rantau Asia dan Afrika.
Sememangnya bencana alam tidak menetapkan tarikh temu janjinya apatah lagi untuk mengkhabarkan kehadirannya. Sebab itu tarikh 26 Disember 2003 yang menyaksikan kemusnahan Bam tidak pernah dijangka akan berulang. Cuma kali ini ia berlaku di lokasi yang berlainan dengan magnitud yang lebih besar serta kesan kemusnahan yang amat dahsyat.
Ribuan mayat mangsa bencana tsunami yang terbentuk akibat kejadian gempa bumi di utara Sumatera masih bergelimpangan di tempat-tempat yang terjejas teruk di Acheh, India, Sri Lanka dan Thailand. Kepiluan yang masih menghantui puluhan ribu penduduk Bam kini menjadi milik kaum keluarga serta sanak saudara mangsa bencana tsunami termasuk di Malaysia yang menyaksikan 64 terkorban.
Penutup tahun 2004 di negara-negara yang dilanda malapetaka bencana tsunami semestinya memilukan bagi mereka yang mengalami sendiri pengalaman pahit itu.
Malaysia sendiri mengambil keputusan yang tepat apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi meminta supaya sambutan berbentuk konsert dibatalkan.
Tahun 2004 mencatatkan sejarah yang tersendiri apabila ucapan selamat tinggal serta alu-aluan kehadiran tahun baru tidak lagi diiringi dengan konsert dan acara-acara yang keterlaluan gembiranya.
Itu adalah antara cerita sedih yang mewarnai hari-hari terakhir kalendar tahun 2004. Satu kejadian gempa bumi yang tidak dapat diramal kehadirannya tapi jumlah mereka yang terkorban serta kesannya ke atas kawasan-kawasan yang terlibat amat dahsyat dan tidak mustahil memerlukan sepanjang 2005 untuk dibangunkan semula. Sememangnya tahun 2004 sarat dengan peristiwa suka duka yang menjadikan dunia lebih pelbagai ragamnya.
Empat pilihan raya masing-masing di Amerika Syarikat, Australia, Indonesia dan Filipina berlangsung tanpa sebarang insiden yang mencalarkan amalan demokrasi.
Dan yang lebih menarik hanya Presiden Megawati Sukarnoputri gagal mempertahankan kedudukannya manakala Presiden George W. Bush, John Howard dan Gloria Macapagal Arroyo masing-masing meneruskan mandat yang diberikan oleh rakyat di negara masing-masing.
Semestinya pilihan raya AS yang berlangsung pada 2 November lalu paling ditunggu-tunggu oleh pemerhati politik antarabangsa yang tidak mengetepikan kemungkinan pencabar Bush, John Kerry mengambil alih pucuk pimpinan.
Ketika isu keganasan masih menjadi topik paling hangat dalam catatan diari dunia tahun ini, persoalan siapa yang bakal menerajui AS amat penting kerana dilihat memberi kesan kepada dasar luar kuasa besar itu.
Walaupun banyak pihak berpendapat pandangan AS ke atas dunia luar tidak akan berubah baik siapa pun menjadi penerajunya, persoalan siapa yang terpilih menjadi presiden tetap menarik perhatian banyak pihak.
Sebelum Bush berjaya menewaskan pencabarnya, Perdana Menteri Australia, John Howard telah terlebih dahulu berjaya mengekalkan pemerintahannya bagi penggal ketiga selepas Parti Liberal Konservatif pimpinannya memenangi pilihan raya umum pada 9 Oktober.
Justeru kemenangan Bush yang menyusul dua bulan kemudian dilihat sebagai satu petanda bahawa agenda politik dunia tidak akan berubah dan terus memihak kepada kuasa-kuasa besar itu.
Pusingan kedua pilihan raya Presiden Indonesia pada September pula menyaksikan kekalahan Presiden Megawati Sukarnoputri di tangan bekas jeneral tentera, kemenangan Bambang Yudhoyono apabila Susilo meraih undi majoriti sebanyak 60.52 peratus.
Dunia dipertontonkan dengan keengganan Megawati mengaku serta menerima kekalahan walaupun setelah kemenangan mengangkat sumpah sebagai Presiden Indonesia yang baru pada 20 Oktober lalu.
Pilihan raya Presiden Filipina pada Mei lalu menyaksikan Presiden Gloria Macapagal Arroyo berjaya mengekalkan pemerintahannya buat penggal kedua apabila beliau mengalahkan pencabar utamanya, Fernando Poe. Beliau berjanji akan menggunakan tempoh penggal kedua itu untuk memulihkan ekonomi negara dan membanteras keganasan di selatan negara itu.
Dalam kerancakan pemimpin-pemimpin dunia meneruskan agenda membangunkan negara masing-masing, dunia terutama penduduk Palestin meratapi kematian Presiden Yasser Arafat pada 11 November lalu di Paris.
Arafat
Arafat meninggal dunia selepas koma selama seminggu di sisi isterinya, Suha di unit rawatan rapi (ICU) hospital tentera Percy. Beliau berada dalam keadaan kritikal di hospital yang terletak di Clamart, pinggir Paris itu sejak diterbangkan dari Tebing Barat pada 29 Oktober.
Walaupun dunia sering terlepas pandang insiden-insiden yang menimpa penduduk Islam di selatan Thai tetapi kejadian 25 Oktober yang menyaksikan 84 penunjuk perasaan terkorban ternyata menyentak tumpuan umat Islam di seluruh dunia.
Ketika umat Islam menjalani ibadah puasa askar-askar kerajaan di wilayah selatan Thai menangkap beratus penunjuk perasan bagi meleraikan demonstrasi mendesak pembebasan enam sukarelawan pertahanan kampung di Tak Bai, Narathiwat.
Tanpa rasa berdosa apatah lagi kasihan, penduduk beragama Islam ini dimasukkan ke dalam beberapa lori dalam keadaan berhimpit-himpit dan bertindih sehingga mengalami kesukaran bernafas dan menemui ajal.
Serangan bom ke atas kedutaan Australia di Jakarta pada 9 September lalu merupakan serangan ketiga terbesar yang dilancarkan oleh kumpulan militan ke atas sasaran Barat di Indonesia dan mengorbankan 11 orang serta mencederakan 170 yang lain.
Dunia juga tidak pernah lupa menjadi pemerhati perkembangan di Iraq. Wajah bekas presiden Saddam Hussein kembali menjadi perhatian pihak media apabila beliau dibawa ke sebuah mahkamah di Baghdad pada 1 Julai 2004 bagi menjawab pelbagai pertuduhan termasuk jenayah perang, jenayah terhadap kemanusiaan dan pembunuhan kejam.
Selain itu, tamatnya pemerintahan rejim Saddam seolah-olah tidak memberi sebarang makna kepada penduduk Iraq yang sehingga kini masih kucar kacir dan sarat dengan pemberontakan menentang kehadiran tentera penceroboh.
Keadaan menjadi semakin gawat apabila tentera penceroboh yang diketuai oleh AS menjadikan satu demi satu wilayah yang menjadi kubu kuat pemberontak sebagai sasaran.
Perkembangan dalam negara tidak kurang menariknya apabila pelbagai peristiwa suka dan duka menghiasi kalendar 2004.
Negara kehilangan seorang tokoh yang amat disegani apabila bekas Speaker Dewan Rakyat, Tun Dr. Mohamed Zahir Ismail meninggal dunia akibat kegagalan buah pinggang yang teruk pada 14 Oktober.
Isu pengurniaan gelaran darjah kebesaran yang membawa gelaran Datuk Seri dan Datuk turut mewarnai tahun 2004. Berikutan semakin ramai yang memakai kedua-dua gelaran itu terlibat dalam kes-kes jenayah, tindakan Pahang mengurniakan 109 darjah kebesaran yang membawa gelaran itu dipersoalkan oleh banyak pihak.
Apa pun November dan Disember umpama dicipta untuk tragedi. Beberapa kemalangan yang melibatkan kehilangan nyawa selain kejadian banjir paling buruk melanda Kelantan memenuhi diari kedua-dua bulan yang diakhiri dengan tragedi bencana tsunami.
Walaupun telah lima hari malapetaka itu berlalu namun kesannya masih terlalu baru dan mengundang terlalu banyak persoalan termasuk apakah akan ada catatan yang sama pada Disember tahun depan. KerepeK

1 Koman & Cadangan:

Anonymous said...

kvinnliga premiärminister i Indien cheeck flickor spel varma naturliga kakel gratis kvinnliga amputerade kön videor
http://anal.erolove.in/?RICARDO
http://adultgalls.com/?girl-FRANCINE
  teenburg anal video Old MacDonald blå muskel översittare Charlie Buckton joey kyssa gratis aninal sex dovland foto Gay marocchini Nudo ATK naturliga och håriga nedladdning Rapidshare com bild av sexig naken kvinna
http://bigblackbooty.adultgalls.com/?post-MARINA
http://gaygalls.net/?gallery-BRETT