Bukan hukuman, hanya aktiviti alam

on Wednesday, December 29, 2004

Sebahagian daripada umat Islam gemar membuat kesimpulan hanya semata-mata berdasarkan prasangka yang tidak benar dan tidak adil.
Apabila berlaku tsunami yang mengorbankan banyak jiwa dengan segera golongan ini menyatakan bahawa kejadian itu adalah tanda Tuhan murka kerana banyak maksiat dilakukan oleh manusia.
Siapakah mereka yang layak untuk membuat penilaian bahawa kejadian dahsyat itu adalah kerana Tuhan murka?
Sedangkan mereka hanya manusia dan bukannya nabi yang mempunyai hubungan komunikasi dengan Tuhan. Tambahan pula adakah benar bahawa Tuhan menjadikan bencana alam sebagai hukuman kepada kesalahan manusia?
Dalam al-Quran diperturunkan banyak kisah-kisah di mana bencana diturunkan Allah s.w.t. kepada umat yang melanggar perintah-Nya. Tetapi amaran itu dinyatakan dengan jelas kepada nabi pada zaman itu, umpamanya Nabi Nuh a.s. dan Nabi Lut a.s. Amaran telah diberikan tetapi umat mereka membantah dan bencana turun sebagai menghukum mereka.
Amaran dan hukuman itu khusus kepada zaman dan umat nabi-nabi itu. Al-Quran menjadikan kisah itu sebagai peringatan dan teladan kepada manusia.
Tetapi tidaklah perkara itu bermakna bencana-bencana yang berlaku pada zaman ini iaitu selepas era nabi-nabi itu sebagai hukuman daripada Tuhan. Kisah-kisah itu merupakan peringatan dan teladan semata-mata dan bukannya merupakan fakta umum yang hendak digunakan untuk semua bencana zaman ini.
Dalam zaman ini, tidak ada nabi yang mempunyai komunikasi langsung dengan Tuhan. Maka tidak ada amaran secara khusus daripada Allah s.w.t. Sememangnya manusia hari ini banyak membuat kemungkaran. Tetapi bukan saja pada zaman ini, malah sejak manusia wujud. Pada waktu yang sama banyak manusia juga melakukan kebaikan.
Memanglah terdapat perbuatan maksiat di tempat peranginan seperti Phuket dan Pulau Pinang. Tetapi kebanyakan orang umumnya hanyalah pelancong yang berehat, bersantai dan bercuti bersama keluarga.
Tambahan pula kebanyakan mangsa tsunami adalah orang Islam khususnya di Acheh.
Malah Acheh yang dikenali sebagai Serambi Mekah Indonesia adalah sebuah wilayah yang secara umumnya kuat pegangan agama mereka. Di situlah sering berkumandang azan dan bacaan al-Quran.
Bukan itu saja, mereka juga terdiri daripada orang susah, miskin dan dari satu segi tertindas hingga menyebabkan ada antara mereka memberontak melalui gerakan pemisah Gerakan Acheh Merdeka (GAM).
Ketika tsunami datang, mangsa yang terkorban umumnya sedang menjalankan urusan harian mereka di pasar dan kedai di Banda Acheh.
Mereka tidak layak untuk dikenakan penderitaan ini jika bencana itu hendak dianggap sebagai hukuman.
Hakikatnya ialah tsunami ini hanyalah fenomena alam dan kejadiannya bukan salah manusia. Ia juga tidak terhasil daripada sebarang pencemaran atau kerosakan yang dilakukan manusia.
KerepeK

0 Koman & Cadangan: