Sejarah Lagu Negaraku

on Sunday, January 02, 2005

SEJARAH NEGARAKU
LAGU Negara ku buat pertama kalinya diperdengarkan kepada umum pada tahun 1957. Lagu ini seterusnya dipilih menjadi lagu Kebangsaan Persekutuan Tanah Melayu dan ternyata ia telah mencetuskan semangat cintakan negara yang tinggi di kalangan rakyat setelah dibelenggu penjajahan buat sekalian lamanya.
Ia berasal daripada sebuah lagu yang terkenal di kalangan khalayak bangsawan yang berjudul Terang Bulan. Mulanya ia merupakan lagu negeri Perak dan dipilih oleh Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu untuk dijadikan lagu Kebangsaan.

Negara ku
Tanah Tumpahnya Darah ku
Rakyat Hidup Bersatu Dan Maju
Rahmat Bahagia Tuhan Kurniakan
Raja Kita Selamat Bertakhta
Rahmat Bahagia Tuhan Kurniakan
Raja Kita Selamat Bertakhta

Pemilihan lagu Terang Bulan merupakan idea Bapa Kemerdekaan kita iaitu Allahyarham Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj. Walaupun pada mulanya pemilihan lagu ini mendapat tentangan kerana ia mirip sebuah lagu cinta, Tunku tetap dengan pendiriannya untuk memilih lagu tersebut. Beberapa pegawai dari Radio Malaya iaitu Dol Ramli Ahmad dan Alfonso Soliano telah dipanggil untuk menyesuaikan lagu ini menjadi sebuah lagu kebangsaan yang setanding dengan lagu kebangsaan British iaitu “God Save the Queen”.
Namun, untuk menyiapkan lagu Negara ku bukanlah satu perkara yang mudah. Tugas merakamkannya melibatkan ramai pihak. Ia bermula dengan rakaman yang diadakan di Depot Polis Jalan Gurney, Kuala Lumpur pada bulan Julai 1957 dan dimainkan oleh Pancaragam Polis. Lagu ini harus dirakamkan dalam masa yang singkat dan ketiadaan dewan akustik yang sesuai telah merumitkan lagi keadaan. Ditambah pula dengan gangguan lalu lintas dan sebagainya, ia benar-benar menguji kesabaran semua pihak yang terbabit terutamanya Bahagian Muzik Radio Malaya. Akhirnya, lagu Negara ku berjaya dirakamkan mengikut masa yang ditetapkan oleh Tunku.
Selesai ia dirakamkan, sebuah jawatankuasa kecil yang dipimpin oleh Tunku telah dibentuk untuk memberikan sumbangan terhadap penulisan seni kata lagu Negara ku. Setelah menyiapkan instrument lagu NegaraKu, tanggungjawab jawatankuasa tersebut ialah untuk merakamkan pula dengan seni kata. Tunku sendiri yang menulis senikata asal lagu Negara ku dan tatabahasanya dikemaskinikan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka. Sebuah pasukan koir juga telah dibentuk yang diberi nama “Koir Merdeka” dan dipimpin oleh Tony Fonseka. Ia terdiri daripada penyanyi-penyanyi terkenal pada masa itu bersama-sama dengan penyanyi koir tempatan. Akhirnya lahirlah lagu Negara ku, sebuah lagu kebangsaan yang cukup istimewa buat rakyat Persekutuan Tanah Melayu dan ia bakal diperdengarkan kepada seluruh rakyat yang berkumpul pada tengah malam merdeka yang cukup bersejarah 31 Ogos 1957.
Arahan juga telah diberikan oleh Tunku agar lagu Negara ku ini disalin dan dikirim serta merta ke semua Kedutaan negara di serata dunia. Tidak mahu tidak, terpaksalah ia dirakamkan satu demi satu. Maklum sajalah, teknologi ketika itu amatlah terhad. Namun ia berjaya disiapkan dan dihantar ke semua Kedutaan untuk diperkenalkan ke serata dunia.
Emosi yang amat tinggi berjaya dicetuskan oleh lagu Negara ku pada malam kemerdekaan, 31 Ogos 1957. Sebaik sahaja bendera Union Jack diturunkan, bendera Persekutuan Tanah Melayu dinaikkan dan buat pertama kalinya lagu Negara ku diperdengarkan kepada rakyat jelata. Hanya air mata mengiringi melodi lagu Negara ku dan ia cukup untuk menceritakan segala-galanya. Selain itu, ulasan melalui Radio Malaya mengenai, Hashim Amir Hamzah dan Dom Madzi juga telah berjaya menarik perhatian seluruh rakyat untuk lebih menghayati dan memahami erti kemerdekaan.

Selain itu, jawatankuasa kecil yang dibentuk itu juga telah menerima arahan daripada Tunku untuk menghasilkan beberapa lagu Kebangsaan yang belum pernah dicipta demi membangkitkan lagi emosi dan semangat kemerdekaan di kalangan rakyat. Lagu-lagu seperti Malaya Tanah Air Ku, Kemegahan NegaraKu, Tanah Bangsa dan Daulat, Bendera Malaya dan lain-lain lagi telah berjaya dicipta dan dipersembahkan pada malam tersebut. Sesungguhnya lagu-lagu ini telah menyemarakkan lagi semangat kemerdekaan di kalangan rakyat.
Ternyata jasa dan kreativiti Tunku amatlah besar. Bukan sahaja di dalam perjuangannya untuk mendapatkan kemerdekaan negara, malah membantu menyediakan asas yang kukuh terhadap semangat cintakan negara melalui lagu. Tunku juga merupakan pelopor utama irama Asli Melayu. Sumbangan beberapa insan seni yang membantu Tunku ketika itu juga tidak harus dilupakan. Lagu-lagu yang dihasilkan meninggalkan kesan yang mendalam terhadap setiap jiwa rakyat ketika itu, malah ia digemari hingga ke hari ini. NegaraKu pula telah diiktiraf sebagai salah sebuah lagu kebangsaan terbaik di dunia. Dedikasi mereka telah memenuhi impian Tunku untuk membentuk semangat cintakan negara dan bangsa di jiwa rakyat dan ini harus kekal buat selama-lamanya.

0 Koman & Cadangan: