Permainan Sepak Raga

on Monday, December 27, 2004

Permainan sepak raga telah lama wujud di Kepulauan Tanah Melayu. Terdapat sumber yang mengatakan permainan ini wujud sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka lagi iaitu pada abad ke 15. Permainan ini dahulunya hanya dimainkan oleh golongan istana dan pembesar negeri.

Dahulu bola raga diperbuat menggunakan bilah rotan yang dianyam berlapis-lapis dan berbentuk sfera yang sebesar buah kelapa. Pemain-pemain membuat bulatan di kawasan tanah lapang. Biasanya jumlah pemain antara lima hingga sepuluh orang. Mereka berpakaian lengkap dengan tengkolok dan tidak memakai kasut. Dalam bulatan yang telah dibuat, pemain akan menunjukkan kebolehan membuat sepakan, timangan dan tandukan. Tujuannya satu sahaja iaitu menggelakkan bola raga jatuh ke tanah.

Permainan ini turut dipertandingkan. Beberapa kumpulan akan dibentuk dan mereka perlu memastikan bola yang ditimang atau ditanduk tidak akan jatuh ke tanah. Kumpulan yang bola raganya jatuh, dianggap kalah.

Permainan sepak raga amat popular ketika zaman Kesultanan Melayu Melaka sahaja tetapi terkubur sebelum muncul semula selepas Perang Dunia Kedua. Namanya telah bertukar menjadi sepak takraw dan corak permainannya turut mengalami evolusi.

Permainan ini hanya dimainkan untuk tujuan pertandingan sahaja dan dimainkan di dalam gelanggang. Dalam satu pertandingan, hanya dua kumpulan atau regu sahaja yang akan bertanding. Setiap regu mempunyai tiga orang pemain utama dan seorang pemain gantian. Seorang pemain atau dikenali sebagai tekong akan berada di tengah gelanggang, manakala dua orang pemain lagi iaitu apit kiri dan apit kanan akan berada di bahagian kiri dan kanan gelanggang.

Pada peringkat permulaan, apit kiri atau apit kanan akan mencampakkan bola kepada tekong yang berada di dalam bulatan. Manakala pemain-pemain regu lawan, bebas berada di mana sahaja di dalam gelanggang mereka. Setelah bola dicampakkan, tekong akan membuat sepakan melepasi jaring ke arah regu lawan. Regu lawan pula akan menyambut bola tersebut dengan cara menanduk, menimang atau sepakan serta memastikan bola tersebut tidak jatuh ke atas gelanggang. Proses ini berterusan sehinggalah bola tersebut jatuh atau terkandas di jaring.

Selain daripada kemahiran menyepak dan menimang, terdapat juga kemahiran lain seperti membuat libasan atau rejaman. Kemahiran ini adalah salah satu cara untuk menundukkan regu lawan dan mendapatkan mata dengan mudah. Pelbagai cara libasan boleh dibuat, seperti libasan cantas, libasan gunting, libasan gulung hadapan dan libasan terbang. Libasan dibuat menggunakan kaki dan ketajaman libasan serta ketepatan bola jatuh juga diambil kira.
Cara bermain permainan ini dibahagikan kepada beberapa bahagian iaitu:

Undian - Lambungan syiling dibuat untuk menentukan pemilihan gelanggang atau memulakan permainan.
Sepakan mula - Juga dikenali sebagai sepakan servis. Apit kiri atau apit kanan akan mencampakkan bola kepada tekong.
Dalam permainan - Bola yang disepak oleh regu lawan akan diambil dan diberikan kepada rakan sepasukan dan akan diberikan kembali kepada regu lawan.
Tukar sepak - Berlaku apabila terdapat kesilapan ketika penghantaran bola.
Kiraan mata - Regu yang membuat servis akan mendapat mata.
Bola kandas/keluar - Bola yang tidak melepasi atau mengenai jaring dikatakan bola kandas, manakala bola yang melepasi garisan belakang dan tidak disentuh dikenali sebagai bola keluar.
Permainan tamat - Regu yang mencapai mata ke 15 terlebih dahulu dianggap pemenang.
Permainan yang dahulunya sekadar untuk mengisi masa lapang telah bertukar menjadi permaian yang bertaraf antarabangsa. Pelbagai piala seperti Piala Emas Khir Johari dan Piala Tunku telah menjadi rebutan.

0 Koman & Cadangan: