Permainan Congkak

on Sunday, December 26, 2004

Permainan congkak adalah sejenis permainan yang menggunakan papan kayu yang berlubang dan buahnya adalah daripada biji getah, guli dan sebagainya. Permainan ini selalunya dimainkan pada masa lapang. Masyarakat zaman dahulu menghabiskan waktu lapang mereka dengan bermain beramai-ramai sebagai hiburan selepas penat bekerja. Kebiasaannya permainan ini dimainkan oleh kanak-kanak dan gadis-gadis.

Asal usul permainan ini sebenarnya tidak dapat dipastikan dengan jelas. Ada yang berpendapat permainan ini bermula sejak Zaman Kesultanan Melayu Melaka iaitu kira-kira pada kurun ke - 15 dan ada pula yang mengatakan bahawa ia berasal dari Nusantara sejak 200 tahun dahulu. Permainan ini juga dikenali sebagai Jongkok dan dimainkan oleh penduduk-penduduk di Malaysia, Brunei, Thailand, Singapura, Filipina dan Indonesia.

Terdapat dua jenis peralatan untuk permainan congkak iaitu:
Papan congkak - Papan congkak diperbuat daripada batang pokok kayu yang besar dan tebal seperti cengal, jati, merbau dan sebagainya.
Buah congkak - Buah congkak terdiri daripada kulit kerang, biji getah, batu-batu kecil dan biji saga.

Untuk menghasilkan sebuah papan congkak, pembuat congkak akan mencari batang-batang pokok kayu yang besar, tebal dan kuat yang boleh diperoleh dari hutan. Kayu-kayu ini kemudiannya akan dibentuk seperti perahu kecil yang berukuran 120 sentimeter. Ada juga pembuat papan congkak yang membuat ukiran seperti kepala burung di kedua-dua hujung papan. Tidak kurang juga yang membuat pelbagai ukiran di bahagian badan papan congkak untuk menonjolkan lagi kehalusan seni bina papan tersebut.

Setelah ukiran siap dibuat, si pembuat papan akan membuat dua barisan lubang di permukaan papan. Bilangan lubang tidak ditetapkan tetapi lazimnya ia dibuat mengikut bilangan ganjil iaitu lima, tujuh atau sembilan. Setiap satunya berukuran 6 sentimeter garis pusat dan dalamnya kira-kira 7 sentimeter. Lubang- lubang ini dibuat sama besar dan ia dikenali sebagai ‘kampung’. Pada penghujung papan pula, 2 buah lubang yang lebih besar akan dibuat. Lubang ini dikenali sebagai ‘rumah’ dan biasanya berukuran 14 sentimeter garis pusat.

Permainan congkak hanya boleh dimainkan oleh dua orang pemain dalam satu masa. Pemain akan duduk secara bertentangan dan ‘kampung’ akan diisi dengan buah congkak yang mempunyai bilangan buah yang sama. Jika dalam pertandingan, pengadil akan dipanggil untuk mengadili pertandingan. Pemain akan memulakan permainan dengan cara bermain serentak. Pemain boleh mengambil buah dari mana-mana lubang dan akan memasukkannya satu demi satu ke dalam ‘kampung’ dan ‘rumah’. Jika buah yang terakhir dimasukkan ke dalam lubang yang berisi atau dimasukkan dalam ‘rumah’, pemain boleh meneruskan permainan untuk pusingan yang kedua tetapi jika sebaliknya, pemain akan berhenti dan menunggu pihak lawan menghabiskan buahnya.

Terdapat dua kaedah untuk menentukan pemenang iaitu:
Pemain yang mempunyai jumlah buah congkak yang banyak.
‘Menapak’ iaitu Pemain yang paling lambat memasukkan buah congkak ke dalam ‘rumah’ dan biasanya, pemain yang lambat memasukkan buah, mempunyai buah congkak yang banyak.

Dalam permainan congkak ini juga, terdapat istilah ‘tembak’. Seorang pemain berjaya menembak jika buah congkak yang terakhir, dimasukkan ke dalam lubang yang tidak berisi dan terdapat buah di lubang bertentangan yang berada di barisan pihak lawan. Semua buah yang berada dalam lubang tersebut akan diambil dan dimasukkan ke dalam ‘rumah’.

Permainan congkak dimainkan pada bila-bila masa sahaja. Justeru itu, tiada masa yang khusus untuk bermain. Begitu juga dengan jangka masa untuk menghabiskan permainan ini. Permainan akan tamat sekiranya buah congkak dalam lubang salah satu pihak telah habis tetapi jangka masa permainan akan menjadi singkat sekiranya pemain tidak mempunyai kepakaran dan kemahiran yang tinggi.

Permainan congkak sebenarnya merupakan satu permainan yang menarik dan menguji daya pemikiran seseorang khususnya dalam pengiraan. Permainan ini seharusnya tidak boleh ditinggalkan dan generasi pelapis perlu mengambil alih peranan agar permainan ini tidak terkubur begitu sahaja.

2 Koman & Cadangan:

Anonymous said...

saya berminat tentang congkak ni...dan yang terbaru saya dah nk buat research pasal congkak ni...boleh x membantu saya untuk menjalankan research pasal congkak ini..raziman 017-5057572

sikeraknasik said...

salam. saya student, dan sedang membuat kajian tentang congkak. jika tidak keberatan, saya nak tau klaw awk ade x knal mane2 pembuat congkak ? ..boleh hubungi saya di cikmerah@gmail.com. tq :)