Tsunami menginsafkan

on Monday, December 27, 2004

Walaupun fenomena bencana alam bukanlah perkara baru di negara kita, tragedi yang berlaku kali ini merupakan satu kejadian yang seolah-olah telah mengejutkan kita daripada terus dibuai `mimpi yang indah'. Secara tradisinya, Malaysia telah lama dikenali sebagai sebuah negara yang selamat disebabkan oleh faktor kedudukan geografinya yang terlindung daripada ancaman semula jadi oleh gugusan Kepulauan Melayu.
Menelusuri imbasan sejarah, Semenanjung Tanah Melayu telah banyak menyaksikan negeri-negeri pelabuhan diasaskan dan seterusnya berkembang makmur menjadi pusat-pusat perdagangan di rantau Nusantara seawal kurun ke-4 Masihi iaitu Lembah Bujang di negeri Kedah, hinggalah kepada zaman kemahsyuran dan kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka pada kurun ke-15.
Faktor keselamatan daripada ancaman bencana alam ini seterusnya telah membawa kepada pembukaan bandar-bandar pelabuhan moden seperti Georgetown, Port Swettenham (Pelabuhan Klang) serta Singapura yang telah berkembang dengan begitu pesat dan maju daripada zaman kolonial British hingga ke hari ini.
Dengan latar belakang sejarah sedemikian yang telah merentasi tempoh berabad-abad lamanya, tidak hairanlah sekiranya tidak banyak isu yang ditimbulkan berkenaan hal ehwal keselamatan perairan dan kawasan persisiran pantai di negara kita, selain ancaman buatan manusia sendiri seperti kegiatan lanun, kesibukan lalu lintas di Selat Melaka dan pencemaran alam sekitar.
Namun begitu, kita masih menyedari hakikat bahawa kawasan perairan dan daratan negara yang dianggap sebagai `zon selamat' di rantau Asia Tenggara ini sebenarnya dikelilingi oleh jiran-jiran yang sentiasa terdedah kepada ancaman gempa bumi dan gunung berapi, terutamanya negara Indonesia dan Filipina yang terletak di dalam kawasan Lingkaran Api Pasifik. Sekiranya mereka terjejas disebabkan oleh fenomena alam ini, maka bahananya - sama ada secara langsung atau tidak - akan turut sama dirasai oleh kita semua di Malaysia.
Bertitik-tolak daripada itulah maka kejadian yang berlaku pada 26 Disember itu seharusnya `membuka mata' dan menyedarkan kita tentang peri pentingnya isu keselamatan negara dilihat daripada sudut pandangan yang lebih menyeluruh selain daripada aspek pertahanan dan keupayaan ketenteraan.
Sebagai hamba kepada Yang Maha Mencipta, ancaman daripada bencana alam bukanlah satu perkara yang dapat kita elakkan atau hentikan, kerana ia berlaku atas kudrat dan iradat Allah s.w.t. semata-mata. Kita sebagai insan biasa tidak mampu untuk membongkar akan segala rahsia perjalanan alam semesta, jauh sekali untuk mengubahnya. Firman Allah s.w.t. bermaksud:
``Dan kamu tidak akan dapat melemahkan kuasa Allah (daripada menimpakan kamu dengan bala bencana, walaupun kamu melarikan diri di mana sahaja) di muka bumi (atau di langit); dan kamu juga tidak akan beroleh sesiapa pun - yang lain dari Allah - sebagai pelindung atau pemberi pertolongan''. - (Surah Asy-Syura, Ayat 31)
Sebagai orang Mukmin, kita semua yakin bahawa ajal iaitu penentuan hidup dan mati setiap manusia itu adalah hak mutlak dan ketetapan daripada Allah s.w.t. jua. Namun sebagai khalifah yang telah dikurniakan kelebihan akal fikiran, manusia mampu berusaha untuk mengelakkan dirinya daripada ditimpa musibah yang lebih besar dengan melakukan persediaan yang rapi dan secukupnya serta sentiasa mengambil langkah berjaga-jaga dalam menghadapi suasana berhadapan dengan kemungkinan ancaman daripada alam sekitar.
Natijah daripada ``Tragedi 26 Disember'' ini, ramai di kalangan negara-negara Asia - khususnya yang terlibat seperti Sri Lanka, India, Indonesia, Thailand dan Malaysia - telah menyuarakan tentang keperluan bagi mewujudkan satu sistem amaran awal terhadap ancaman tsunami yang lebih menyeluruh dan berkesan di rantau ini.
Sistem
Reaksi ini dilihat sebagai satu bentuk kesedaran supaya malapetaka yang serupa tidak akan memakan angka korban yang begitu tinggi sekiranya berlaku pada masa hadapan.
Sekiranya sistem yang sedemikian dapat dibangunkan, ia tidak bermakna bahawa negara-negara yang terlibat akan terselamat daripada ancaman bencana alam yang diakibatkan oleh tsunami. Namun sekurang-kurangnya pengurusan bencana akan dapat dilakukan dengan lebih terancang dan risiko kehilangan nyawa serta harta benda yang terpaksa ditanggung akibat daripadanya akan dapat dikurangkan.
Sebagai contoh, sistem amaran seumpamanya telah lama diwujudkan di rantau Pasifik berpangkalan di Amerika Syarikat iaitu pada tahun 1965, setahun selepas wilayah Alaska dilanda tsunami akibat gempa bumi berukuran 9.2 pada skala Richter. Anggotanya terdiri daripada kalangan negara-negara Pasifik di benua Amerika Utara, Amerika Selatan, Asia dan Australasia.
Manakala sistem yang dikendalikan oleh Agensi Kaji Cuaca di negara Jepun membolehkan ancaman tsunami dikesan, diberikan anggaran kelajuan, ketinggian, waktu impak dan kawasan yang terlibat, serta amaran segera dikeluarkan dalam tempoh dua minit selepas berlakunya gegaran yang disebabkan oleh sesuatu gempa bumi.
Oleh yang demikian, adalah menjadi satu keutamaan kepada kita di Malaysia untuk sama-sama memikirkan tentang bagaimana untuk membangunkan sistem amaran awal tersebut di Lautan Hindi. Bagi tujuan ini, keupayaan teknologi satelit peninjau dan angkasa lepas harus dibangunkan sekiranya negara ingin menjadi pelopor kepada bidang keselamatan terhadap ancaman bencana alam di rantau ini.
Walaupun negara lain mempunyai keupayaan menerusi penggunaan teknologi yang canggih dan mutakhir, kita tidak perlu meletakkan pergantungan dan harapan kepada maklumat yang diperoleh daripada sumber luar kerana hal ehwal keselamatan dalam negara adalah tanggungjawab kita sendiri. Sebagai satu strategi jangka panjang, Malaysia seharusnya mengorak langkah untuk membangunkan peralatan serta kemampuannya yang tersendiri demi kepentingan strategik dan keselamatannya.
Setelah sistem amaran awal dibangunkan dan sebagai langkah pencegahan, satu pelan tindakan perlu dirangka untuk membolehkan usaha-usaha pemindahan dijalankan dengan sesegera mungkin bagi mengelakkan seberapa ramai penduduk daripada terlibat dengan ancaman yang bakal menimpa.
Selain itu, mentaliti dan sikap terhadap ancaman keselamatan haruslah diperbaharui dan diperbetulkan di kalangan penduduk pelbagai lapisan di negara kita. Kita tidak lagi boleh terus hidup dengan tanggapan bahawa negara kita Malaysia akan sentiasa terselamat daripada sebarang ancaman, dengan mengambil sikap tidak peka terhadap sebarang perubahan suasana yang berlaku di persekitaran kita, termasuklah di negara-negara jiran.
Perasaan `terlalu selesa' dan sikap terlalu mengambil mudah dengan suasana aman damai dan jaminan keselamatan yang telah sekian lama kita kecapi haruslah dikikis daripada pemikiran sekalian warga Malaysia.
Sebaliknya kita harus bersiap sedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan yang mendatang. Mungkin sebelum ini umum tidak begitu mengetahui tentang apa itu tsunami, sekarang kita semua telah dikejutkan dengan kekuatan kuasa alam yang mampu dilepaskan olehnya.
Generasi muda haruslah diperingatkan tentang ``Tragedi 26 Disember'' ini, supaya mereka sentiasa sedar dan kenal akan ancaman yang berada di sekiling kita. Sebagaimana kita tidak mahu dilambung gelombang tsunami sekali lagi kerana `terpukau' dengan fenomena kejadian alam yang tidak pernah diduga akan berakhir dengan jejak kemusnahan itu, begitulah juga kita tidak ingin melihat generasi akan datang pada suatu masa nanti hanya mampu melihat pesawat tentera asing terbang melintasi ruang angkasa kita sebagai tidak lebih daripada satu `pertunjukan udara' sahaja.
Keselamatan
Pihak berwajib juga harus memikirkan supaya pembangunan prasarana selepas ini seperti jambatan, menara, bangunan tinggi dan kemudahan pengangkutan akan mengambil kira aspek keselamatan terhadap ancaman gegaran gempa bumi. Tarikh 26 Disember 2004 telah membuktikan segala-galanya kepada kita bahkan lebih lagi, dan ia tidak seharusnya dibiarkan berulang dengan potensi ancaman yang lebih besar dan dahsyat lagi.
Apa yang pasti, ambang tahun baru 2005 - yang bakal disambut malam ini - bukannya masa untuk kita bersuka ria dan berpesta tanpa hala tujuan, sedangkan negara dan dunia masih meratapi pemergian puluhan ribu nyawa manusia di rantau Asia dan Afrika. Kita seharusnya lebih prihatin terhadap nasib mereka yang ditimpa musibah, kerana apalah ertinya tahun baru sekiranya ia datang tanpa membawa sebarang harapan?
Ketibaannya patut mendatangkan keinsafan agar kita melangkah dengan penuh kesyukuran dan waspada, menyedari hakikat bahawa kita masih lagi terselamat - mungkin untuk kali ini.
* YAZID BIN UMAR :

0 Koman & Cadangan: