Tetamu Istimewa

on Friday, September 30, 2005

BAGAIKAN menunggu tetamu istimewa, Ramadan dinanti-nantikan oleh seluruh umat mukmin. Dalam sejarah Islam sendiri, Rasulullah SAW dalam sebuah riwayat dinyatakan bahawa enam bulan sebelum tibanya Ramadan, Baginda mempersiapkan diri untuk menyambutnya.

Imam al-Ghazali yang membahagikan tahap puasa orang mukmin kepada tiga:

l Terbaik (khusus al-khusus)
Seseorang Islam yang berjaya mengawal puasanya daripada melakukan segala perkara yang membatalkan puasanya. Ia bukan setakat makan dan minum, malah mencakupi keseluruhan perbuatan atau tindakan lain yang boleh membatal atau mengurangkan pahala puasanya.

2 Khusus.
Seseorang yang berjaya dan berusaha menahan diri daripada melakukan perbuatan yang boleh membatalkan puasanya, tetapi tidak dapat mencegah diri daripada maksiat batin.

3 Umum.
Seseorang yang berpuasa dan berusaha untuk menahan diri daripada melakukan apa juga perbuatan yang boleh membatalkan puasanya, tetapi masih lagi tidak dapat menghindarkan diri daripada melakukan maksiat zahir dan batin.

Antara punca ramai yang masih berada pada tahap kedua dan ketiga seperti dinyatakan Imam al-Ghazali kerana nilai dan mutu kehidupan seseorang itu sendiri yang masih berada pada takuk lama walaupun berada pada bulan yang penuh keberkatan dalam Islam.
Rasulullah bersabda bermaksud: "Sesiapa yang berpuasa dengan penuh keimanan dan perhitungan, Allah akan mengampuni dosanya yang lalu." (Riwayat Muslim).
Dalam sebuah hadis lain, Rasulullah bersabda bermaksud: "Apabila kamu berpuasa, maka hendaklah pendengaranmu, penglihatanmu dan lidahmu turut berpuasa daripada segala yang haram. Jauhilah daripada suka menyakiti jiranmu, hendaklah kamu bertenang dan beramal dan jangan biarkan hari tidak berpuasa dan hari berpuasa adalah sama." (Riwayat Bukhari).
Bagi memastikan segala pesanan Rasulullah itu dapat dilaksanakan kita hendaklah antara lain:

l Menjaga ibadat puasa daripada terbatal dan kurang pahalanya kerana kelalaian dalam menjaga anggota badan.

2 Membanyakkan membaca al-Quran dan merenungi pengajaran di sebalik pengertian ayat yang dibaca.

3 Mengurangkan tidur pada siang hari Ramadan.

4 Beriktikaf dalam masjid, terutama pada 10 malam terakhir bulan Ramadan

5 Memperbanyakkan bersedekah terutama kepada fakir miskin kerana bersedekah akan menyucikan jiwa manusia daripada sifat takbur dan kembali menyemai sensitiviti sesama umat Islam.

6 Jangan terlalu boros.

Rasulullah menjelaskan kemuliaan Ramadan dalam khutbah Baginda: “Wahai manusia, sesungguhnya kamu akan didatangi satu bulan yang besar lagi penuh keberkatan iaitu bulan yang dalamnya ada satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Bulan di mana Allah telah jadikan puasa adalah kefarduan dan qiyam pada malamnya adalah satu tambahan. Sesiapa yang mendekatkan diri kepada Allah dan beramal soleh pada bulan itu, maka samalah dia dengan orang yang menunaikan 70 amalan fardu pada bulan yang lain.
“Ramadan adalah bulan untuk memberi pertolongan dan Allah akan menambahkan rezeki orang mukmin di dalamnya. Sesiapa memberi makanan berbuka bagi orang yang berpuasa pada bulan itu, maka itu menjadi pengampunan dosanya dan kebebasan dari api neraka."

0 Koman & Cadangan: