Katrina dan Louis Armstrong

on Friday, September 16, 2005

Katrina kembalikan ingatan kepada Louis Armstrong
AGAK ironik bahawa seni kata lagu What a Wonderful World yang dipopularkan oleh penyanyi utama lagu-lagu jaz, Louis Armstrong, kembali dalam kenangan berikutan taufan Katrina yang melanda bandar raya New Orleans di Louisiana.
Beliau lahir di situ pada bulan Ogos 1901 dan lapangan terbang kota itu diberi nama Louis Armstrong New Orleans International Airport kira-kira 20 tahun selepas kematiannya pada tahun 1971. Seni kata lagu itu seperti berikut:
I see trees of green, red roses too
I see them bloom for me and you
and I think to myself what a wonderful world.
I see skies of blue and clouds of white
the bright blessed day, the dark sacred night
and I think to myself what a wonderful world.
The colors of the rainbow so pretty in the sky
are also on the faces of people going by
I see friends shaking hands saying how do you do
they're really saying I love you.
I hear babies crying, I watch them grow
they'll learn much more than I'll never know
and I think to myself what a wonderful world
yes I think to myself what a wonderful world.
Oh yeah, isn't it a wonderful world?
Lagu itu bernada optimis dan menandakan kasih sayangnya kepada Amerika dan beliau kemudian dianggap salah seorang warga Amerika paling popular.
Mendengar dia bermain trompet begitu meriangkan sekali, berserta senyum lebar giginya.
Beliau lahir di kawasan paling miskin di New Orleans dan dipelihara oleh nenek dan opahnya setelah ibu bapanya berpisah. Ketika berumur belasan tahun dia bekerja menjual surat khabar, memunggah barang daripada kapal dan menjual arang batu dari kereta sorong.
Dia membeli trompetnya yang pertama dari pajak gadai dan kemudian bermain di kelab-kelab malam serta kapal-kapal feri yang berulang-alik di Sungai Mississippi.
Lalu disebut betapa beliau pemuzik pertama yang menggubah lagu-lagu yang diberi kepadanya dan beliau membawa unsur-unsur kebebasan dalam muzik. Seperti disebut oleh seorang ketua pancaragam: ``Ingatannya begitu bagus sekali. Jika kita mendengar atau bersiul sesebuah lagu baru kepadanya dia begitu cepat sekali mengingatinya kembali.''
Semasa namanya menjulang dan masyhur, ``Satchmo'', nama popular yang diberikan kepadanya, bermain di beberapa negara Eropah dan berkunjung ke Afrika, Asia dan Amerika Selatan.
Ketika itu orang-orang kulit hitam dipanggil Negro atau Nigger apabila dicemuh.
Beliau beberapa kali masuk ke rumah sakit beberapa tahun di akhir hayatnya kerana sakit jantung dan buah pinggang dan meninggal dunia pada 6 Julai 1971.
Beliau dikebumikan di New York dan pesanan akhirnya supaya trompetnya ditanam di sisinya, dipatuhi.
Sering disebut ialah kawasan yang dipanggil French quarter di New Orleans kerana begitu popular dengan para pelancong dan pelawat yang mencari keseronokan. Lantas diingati kembali betapa Amerika membeli tanah kawasan itu daripada Perancis pada tahun 1803 dengan harga lima belas juta dolar.
Sebuah komentar oleh seorang wartawan Amerika, Garrison Keillor menjelaskan sebabnya muzik jaz begitu popular: ``Orang-orang Amerika akan menjadi manusia lain tanpa jaz.
``Jaz begitu rancak apabila dimainkan dan dalam tahun 1920-an dulu apabila orang mendengar saja lagu jaz bagi kali pertama, mereka tidak dapat mengawal diri, lantas menari dan meronta-ronta dengan begitu seronok sekali dan segala-galanya berubah kemudiannya.''
Namun, Keillor mengkritik beberapa hal lain dan menyebut betapa New Orleans menjadi tempat kaki minum arak dan di beberapa kawasan kota itu para pelawat dinasihati jangan menjejak kaki di situ.
Diulangi ialah kritik mengenai kegagalan agensi-agensi kerajaan memberi bantuan kepada penduduk kota semasa dilanda oleh taufan Katrina. Keillor menyebut tentang ``seorang kawan kepada seorang kawan'' yang diberi kuasa untuk memberi bantuan. Malangnya dia hanya ``duduk menanti apa yang berlaku dan manakala berlaku hal, dia terpegun tidak berbuat apa-apa.''
Yang dimaksudkan ialah kawan kepada seorang kawan akrab Presiden Bush. Dia kemudiannya dipindahkan balik ke ibu pejabat dan diberi tugas lain.
Namun, andainya Satchmo berada semasa berlaku kejadian, dia akan menyanyikan lagu What a Wonderful World dan membantu memulihkan kehidupan penduduk New Orleans serta memulihkan kembali kota yang begitu sibuk dan sentiasa diselisih itu.

0 Koman & Cadangan: