Tarikh Keramat

on Tuesday, August 30, 2005

31 Ogos esok akan tiba.
Disambut penuh gemilang di seluruh negara oleh seluruh rakyat Malaysia. Betapa tidak, 31 Ogos adalah tarikh negara dimerdekakan dari kuasa penjajahan. Sama ada semangatnya dihayati atau tidak, 31 Ogos adalah tarikh kelahiran sebuah negara baru.
Siapakah sebenarnya yang menetapkan tarikh ini sebagai tarikh keramat kemerdekaan? Pasti ramai yang tidak mengetahuinya. Seorang tokoh ulama' adalah orang yang bertanggungjawab menentukan tarikh 31 Ogos sebagai tarikh kemerdekaan Malaya.
Beliau adalah Abdullah Fahim atau nama sebenarnya Haji Abdullah bin Ibrahim (1870-1961). Abdullah Fahim sangat arif dalam pengetahuan Islam seperti menguasai bidang Al-Falak, Al-Hadis, Tafsir Al Quran, Tarikh, Tasauf, Usulluddin, Syariah dan Politik Islam.
Beliau juga seorang pendidik, penulis, penyair dan nasionalis. Ini terbukti apabila beliau merupakan ahli UMNO yang pertama di Seberang Perai sebaik UMNO diwujudkan di situ.
Ketokohan Abdullah Fahim dalam politik telah diwarisi oleh puteranya Haji Ahmad Badawi (Dato'). Ketokohan ini pula bersambung kepada cucundanya Dato' Seri Abdullah bin Haji Ahmad Badawi yang kini menjadi Perdana Menteri Malaysia.

0 Koman & Cadangan: