Bukti Al-Quran Memuliakan Wanita

on Tuesday, August 16, 2005


WANITA dan lelaki adalah sama di sisi Allah sebagai hamba Allah. Allah berfirman di dalam surah Ali Imran ayat 195 yang bermaksud: Maka Allah memperkenankan permohonan mereka (dengan berfirman): ``Sesungguhnya Aku tidak mensia-siakan amalan orang-orang yang beramal di antara kamu, sama ada lelaki ataupun wanita kerana sebahagian kamu adalah keturunan daripada sebahagian yang lain.

Al-Quran menjelaskan kelebihan individu tidak terletak pada jantinanya, sebaliknya pada takwa. Berhubung dengan ini, di dalam surah al-Hujurat ayat 13 Allah berfirman: Sesungguhnya yang paling mulia di kalangan kamu di sisi Allah ialah yang paling bertakwa di antara kamu.

Semasa Mariam, ibu Nabi Isa a.s. mengandung, masyarakat sekeliling mengutuk beliau tetapi Allah memuliakan beliau melalui firman-Nya di dalam surah Ali Imran ayat 42 yang bermaksud : Dan (ingatlah) ketika malaikat (Jibril) berkata: Wahai Mariam, sesungguhnya Allah telah memilihmu, menyucikan kamu dan melebihkan kamu atas segala wanita di dunia (yang hidup semasa dengan kamu).

Semasa Firaun bertindak kejam membunuh anak-anak lelaki Bani Israel, Allah memuliakan ibu Nabi Musa dengan mententeramkan jiwa beliau melalui firman-Nya yang bermaksud: Dan Kami ilhamkan kepada ibu Musa: Susukanlah dia dan apabila kamu khuatir ke atas keselamatannya, letakkanlah dia di atas sungai (Nil). Dan janganlah kamu bimbang dan janganlah pula bersedih hati kerana Kami akan mengembalikannya kepadamu dan menjadikannya (salah seorang) daripada rasul. Kenyataan ini disebutkan di dalam al-Quran surah al-Qasas ayat 7.

Di dalam surah al-Qasas ayat 26 pula Allah memuliakan anak perempuan Nabi Syuaib dengan merakamkan pandangan beliau yang bernilai berhubung dengan aspek pengurusan. Allah berfirman: Dan salah seorang daripada kedua-dua wanita itu berkata : Wahai bapaku,ambillah dia (Musa) sebagai pekerja kita kerana sesungguhnya orang yang paling baik untuk dijadikan pekerja ialah seorang yang gagah lagi dapat dipercayai. Al-Quran juga merakamkan kebijaksanaan kepimpinan Permaisuri Negeri Saba, Balqis di dalam surah an-Naml ayat 33: Kita mempunyai kekuatan dan keberanian yang cukup, namun urusan ini terserah kepadamu. Justeru itu perhatikanlah apa yang hendak kamu perintahkan. Permaisuri (Balqis) berkata: ``Raja-raja apabila memasuki sesebuah negeri akan merosakkan negeri itu dan menjadikan penduduknya yang mulia itu hina. Itulah yang akan mereka lakukan.

Pada zaman jahiliah, menjadi perkara biasa apabila bayi-bayi perempuan ditanam hidup-hidup demi memelihara keluarga daripada aib dan malu. Islam menentang adat resam ini melalui firman-Nya di dalam surah at-Takwir ayat 8-9 yang bermaksud: Dan apabila bayi-bayi perempuan yang ditanam hidup-hidup ditanya, kerana dosa apakah maka dia dibunuh?

Bagi menampakkan penentangan pada sistem jahiliah yang menghina kaum wanita, Nabi s.a.w. bersabda : Sesiapa yang memiliki tiga orang puteri atau tiga saudara perempuan, atau dua orang puteri atau dua saudara perempuan , lalu dididiknya mereka dan dijaganya mereka dengan baik, kemudian dikahwinkan mereka, baginya syurga. (Riwayat Tirmizi dan Abu Daud).

Semua ini adalah bukti jelas yang menunjukkan betapa al-Quran dan Islam memuliakan kaum wanita.

= KerepeK =.

0 Koman & Cadangan: