Kitab perubatan Ibnu Sina

on Monday, August 29, 2005

Ilmuwan Islam: Kitab perubatan Ibnu Sina jadi rujukan Barat tiga abad

Ilmu kedoktoran dalam Qanum Fi Tib diterjemah ke 15 bahasa
PENYELIDIKAN dan pembangunan (R&D) adalah strategi berkesan mencapai kemajuan serta meningkatkan tamadun sesuatu bangsa.Bagi tamadun Islam, bidang penyelidikan dan pembangunan bukan perkara baru kerana tokoh ilmuwan silam, Ibnu Sina, adalah antara perintis yang mempelopori bidang perubatan moden yang dianggap perkara baru pada zaman beliau.Hasil penyelidikan beliau itu dimanfaatkan umat manusia seluruhnya dan dikembangkan peranan serta skopnya oleh saintis dan ilmuwan selepasnya termasuk yang bukan Islam.
Episod ketiga siri Ilmuwan Islam yang disiarkan TV3 jam 9.30 malam ini, menampilkan tokoh perubatan Ibnu Sina yang berjaya menghasilkan kitab Qanun Fi Tib, sebuah buku perubatan lengkap yang menjadi rujukan di Eropah selama lima abad.
Kepakaran beliau diakui ilmuwan masa kini seperti Dr Nik Abdul Aziz Sulaiman (pakar perubatan), yang mengkaji perubatan Ibnu Sina dan kepakaran beliau membuat ujian perubatan dengan menolak segala khurafat dan tahyul.Malam ini, penonton dibawa mengimbas kembali zaman kegemilangan Al-Husain bin Abdullah bin Al-Hasan bin Ali bin Sina yang lebih dikenali dengan gelaran Abu Ali atau Ibnu Sina.
Tetapi di Barat, Ibnu Sina yang dilahirkan pada 370 Hijrah bersamaan dengan 980 Masihi lebih dikenali sebagai Avicenna. Ibnu Sina dibesarkan dalam sebuah keluarga teguh. Ayahnya berasal dari Balakh kemudian berpindah ke Bukhara pada zaman pemerintahan Al-Amir Nuh bin Mansur.
Bapanya menyediakan seorang guru al-Quran dan kesusasteraan yang membolehkan Ibnu Sina menghafal seluruh al-Quran pada usia 10 tahun.
Ibnu Sina banyak mempelajari buku kesusasteraan. Bagaimanapun, selepas mampu menguasai ilmu itu, beliau mempelajari ilmu matematik, fikah, cara membuat penyelidikan dan perbahasan.
Beliau juga mendalami ilmu tasawuf dan falsafah. Malah, Ibnu Sina tergolong sebagai cendekiawan dalam bidang kedoktoran. Pencapaian Ibnu Sina yang dianggap paling menonjol ialah dalam bidang kedoktoran. Ilmu ini terkandung dalam kitab karangannya Qanun Fi Tib. Kitab ini mengandungi 20 jilid meliputi ilmu agama, politik, alam, muzik dan ubat-ubatan.Kitab itu turut menggariskan catatan terperinci seperti hubungan penyakit batuk kering, paru-paru serta menyatakan peranan air dan debu dalam memindahkan jangkitan.
Kitab itu juga menyentuh kaitan penyakit dengan unsur psikologi, tekanan perasaan dan beberapa penyebab penyakit luar biasa.Selain itu, kitab ini mengandungi teori proses awal pembentukan pergunungan, batu-batan dan lembah.
Kemasyhurannya melangkaui wilayah dan negara Islam. Bukunya Qanun Fi Tib telah diterbitkan di Rom pada 1593 sebelum dialihbahasakan ke dalam bahasa Inggeris dengan judul Precepts of Medicine.
Dalam jangka masa tidak sampai 100 tahun, buku itu telah dicetak ke dalam 15 bahasa. Pada abad ke-17, buku berkenaan dijadikan rujukan asas universiti di Itali dan Perancis.Malahan sehingga abad ke-19, bukunya masih diulang cetak dan digunakan pelajar perubatan.
Penguasaannya dalam pelbagai bidang ilmu menjadikan Ibnu Sina tokoh sarjana serba-boleh. Beliau bukan sekadar menguasainya tetapi berjaya mencapai tahap kecemerlangan bidang yang diceburinya.
Oleh Hasliza Hassan

0 Koman & Cadangan: