Ramadan bulan al-Quran gandakan iman

on Sunday, October 02, 2005

SETIAP kali tiba Ramadan, umat Islam akan berpuasa. Ramadan bukan saja bulan ibadah, malah ia adalah bulan al-Quran dan bulan menggandakan amalan baik bagi meningkatkan keimanan.
Bagi orang Islam yang tidak mahu berpuasa dengan pelbagai alasan, sesungguhnya mereka mensia-siakan nikmat terbesar yang dianugerahkan oleh Allah.
Perkara ini dijelaskan oleh Rasulullah saw dalam hadisnya bermaksud: "Sesiapa yang tidak berpuasa sehari pada Ramadan tanpa keuzuran yang diizinkan Allah, kemudian dia berpuasa sepanjang hayat untuk menggantikan puasa pada Ramadan, maka nilai dan ganjarannya tidak akan sama." – Riwayat Al-Tirmizi.
Sebagai seorang Muslim, kita bertanggungjawab melaksanakan puasa dan memelihara kesucian Ramadan. Kelebihan yang Allah berikan pada Ramadan tidak seharusnya disia-siakan. Segala bentuk perbuatan keji yang boleh mencemarkan kesucian Ramadan wajib dihindari.

Dua kategori orang tidak berpuasa:

ORANG Islam yang tidak berpuasa pada Ramadan dikategorikan kepada dua golongan.

Pertama, tidak berpuasa kerana keuzuran yang diperakui oleh syarak sehingga membolehkannya berbuka (tidak berpuasa). Golongan ini diberi kelonggaran selama mereka uzur. Seandainya keuzuran hilang, maka kelonggaran itu akan gugur.
Keizinan syarak terhadap golongan pertama ini bukanlah keizinan mutlak. Mereka masih terikat dengan larangan ke atas orang berpuasa.
Ulama fiqh al-Syafi'iyyah menyatakan: "Orang yang berbuka puasa kerana sesuatu keuzuran, maka orang itu dikira tidak berpuasa atas sebab dorurah (keperluan). Biarpun begitu dia sunat menahan diri daripada makan, minum dan semua perkara yang boleh membatalkan puasa sepanjang siang hari itu.

Kedua, golongan yang sengaja tidak mahu berpuasa. Mereka tahu puasa Ramadan itu di antara Rukun Islam, tetapi masih enggan melaksanakan tuntutan agama.
Pelbagai alasan diberikan, tetapi semuanya tidak diperakui syarak. Ini semata-mata untuk melepaskan diri daripada berpuasa. Menurut Islam golongan ini boleh dikenakan hukuman berat.
Rasulullah saw memberi peringatan kepada umat Islam dalam hadis bermaksud: "Islam itu didirikan atas lima (perkara): Mengaku bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan Nabi Muhammad saw itu Rasulullah (utusan Allah), mendirikan solat, mengeluarkan zakat, menunaikan haji di Baitullah (Kaabah) dan berpuasa pada Ramadan." – (Al-Nawawiy, Syarh Sahih Muslim, 1996 jld. 1 hlm. 146)
Sesiapa yang bertindak meninggalkan salah satu daripada kelima-lima perkara ini dengan ingkar, maka rosaklah akidahnya.

Saling ingat mengingati

HARUS diingat, orang Islam yang sengaja tidak berpuasa pada Ramadan adalah berdosa. Lebih berdosa bagi mereka yang mencemari kesucian Ramadan dengan makan dan minum di khalayak ramai pada siang hari.
Allah berfirman bermaksud: "Sesungguhnya orang-orang yang ingin agar (berita) perbuatan yang amat keji itu tersebar di kalangan orang yang beriman, bagi mereka azab yang pedih di dunia dan di akhirat. Allah Mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui." – (Surah al-Nur ayat 19)
Sebagai saudara seagama, kita wajib mengingatkan orang yang lalai terhadap kemungkaran yang sedang dilakukan dan menegur keterlanjuran mereka supaya sedar dan insaf.
Kita tidak perlu bimbang, mereka berkecil hati. Ini kerana membiarkan mereka meneruskan dosa adalah lebih berat hukumnya daripada menjaga hati mereka.
Rasulullah saw bersabda bermaksud: “Tidak (sempurna) iman seseorang itu sehingga dia mengasihi saudaranya, sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri." – (Al-Nawawiy, al-Wafiy Fi Syarh al-Arba'iyn al-Nawawiyyah, 1994 hlm. 86)
Peribadi murni seorang ketua keluarga akan menjadi contoh kepada isteri dan anak. Apabila suami atau bapa melaksanakan segala tanggungjawabnya, bererti dia berjaya membentuk sahsiah luhur. Dia akan disenangi, disayangi serta dihormati oleh isteri dan anak-anak.

Anak contohi ayah

SEANDAINYA seorang bapa taat mengerjakan puasa, insya-Allah isteri dan anak-anaknya juga akan terbentuk dengan ketaatan itu. Jika isteri atau anak tidak patuh pada perintah Allah, maka menjadi tanggungjawab seorang bapa memperbetulkan keadaan itu.
Adalah menyedihkan jika ada ketua keluarga yang membawa isteri dan anak-anak ke gerai makanan untuk menjamu selera pada siang hari pada Ramadan. Sikap buruk ini akan mengajar anak-anak yang masih suci, bukan saja tidak berpuasa, malah langsung tidak menghormati Ramadan.
Begitulah juga dengan penjaja, apabila mereka menjual makanan kepada pelanggan Muslim tidak berpuasa, secara tidak langsung dianggap bersubahat dalam menggalakkan perbuatan mungkar iaitu menghina dan mencemari kemuliaan Ramadan.
Dalam hal ini penjaja tentu berdosa kerana meredai perbuatan keji itu dengan menjual makanan kepada mereka, padahal kita berkuasa untuk melarangnya daripada membeli makanan itu.
Dengan tidak membantu berleluasanya perkara keji semata-mata untuk menghormati Ramadan, Allah akan memberkati usaha kita dan memberi ganjaran lebih besar.
Apakah yang sepatutnya penjaja lakukan apabila didatangi pelanggan Muslim pada siang hari Ramadan? Sebagai seorang Muslim, kita seharusnya bertindak mengikut hukum Allah dan bijaksana.
Islam menjelaskan bahawa semangat bantu-membantu hendaklah berpatutan. Allah berfirman bermaksud: "...Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) perkara kebajikan dan takwa. Jangan kamu tolong-menolong dalam (melakukan) perkara dosa dan permusuhan." – (Surah al-Ma'idah, ayat 2).

0 Koman & Cadangan: