Khasiat Kurma

on Saturday, October 01, 2005

BERBUKA puasa dan bersahur dengan kurma adalah sebahagian sunnah Rasulullah SAW. Daripada Salman bin Amir Addabbi Assohaabi daripada Nabi bersabda bermaksud: “Jika seseorang kamu berbuka, hendaklah dia berbuka dengan kurma. Sekiranya kurma tiada, bolehlah ia berbuka dengan air kosong. Sesungguhnya air itu bersih lagi suci.” (Riwayat Abu Daud dan at-Tirmizi)
Rutob ialah buah kurma yang telah masak sebelum menjadi tamar kering. Ia lembut dan manis. Manakala tamar ialah kurma yang sudah kering.
Orang yang berpuasa disunatkan berbuka dengan rutob atau kurma atau meminum air biasa jika ketiadaan kurma. Inilah tertib yang dilakukan oleh Rasulullah.
Hikmah disunatkan berbuka dengan tamar kerana ia baik untuk kesihatan.
Diriwayatkan daripada Abdullah bin Jaafar katanya : "Aku melihat Rasulullah memakan buah-buahan dengan kurma masak.”
Rasulullah menyebut khasiat sejenis kurma yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari yang bermaksud : "Diceritakan oleh Jumaah bin Abdullah yang disampaikan oleh Marwan yang mendapat berita daripada Ibnu Hashim bahawa Amir bin Saad mendengar bapanya meriwayatkan Rasulullah bersabda : "Sesiapa yang memakan tujuh tamar Ajwah dia akan terkawal daripada kejutan syaitan dan sihir pada hari itu."
Khasiat kurma "Ajwah" sebagaimana yang disebut dalam hadis di atas adalah kelebihan yang dikurniakan Allah sesuai dengan kemuliaannya sebagai jenis kurma pertama yang ditanam sendiri oleh Baginda.
Kajian saintifik membuktikan ia mengandungi glukosa yang mampu memberikan tenaga segera kepada badan. Ia juga kaya dengan protein, serat, gula, vitamin A & C serta zat mineral seperti besi, kalsium, sodium dan potassium.
Kandungan protein dalam sebiji kurma adalah kira-kira 1.8 hingga 2 peratus, serat 2 hingga 4 peratus manakala kandungan gulanya adalah 50 hingga 57 peratus.
Selain itu, kurma diakui mengandungi kalori tinggi dan mudah dihadamkan ketika berbuka puasa. Satu lagi khasiatnya ialah mampu merendahkan risiko serangan angin ahmar.
Kandungan karbohidratnya yang tinggi membolehkannya memberi tenaga yang tinggi. Malah, kandungan tenaga yang dimiliki kurma menandingi antara keluarga besar buah-buahan.

0 Koman & Cadangan: