Kebaya Nyonya

on Saturday, June 04, 2005


Fesyen kebaya nyonya terhasil dari cantuman budaya yang berkembang pada pendatang awal peranakan Cina (Baba dan Nyonya) suatu ketika dahulu. Ini kerana cara hidup mereka banyak dipengaruhi oleh dua budaya iaitu kebudayaan Cina dan Melayu. Golongan Baba dan Nyonya ini telah berkembang di sekitar Selat Melaka iaitu Penang, Singapura dan Melaka.
Baju kebaya nyonya biasanya akan dipadankan bersama kain batik sarung ataupun kain batik lepas yang diikat kemas. Asas bagi sepasang baju kebaya nyonya adalah ringkas reka bentuk sulam pada bahagian lapik kain. Sulaman ini adalah hasil campuran motif bunga, figura atau geometri yang disulam dengan jahitan satin zig zag, lubang butang dan tebuk lubang. Fabrik yang biasa digunakan adalah dari jenis kasa rumbia.
Bagi kaum Baba dan Nyonya, corak dan rekaan kebaya adalah berlainan mengikut majlis yang dihadiri. Untuk majlis keramaian, nyonya yang diberi penghormatan akan memakai baju panjang dengan sarung kain batik lasong selain mengenakan barang kemas yang direka khas untuknya. Golongan muda-mudi mula akan memakai baju kebaya pendek bersulam dengan pilihan warna yang agak terang. Untuk keluarga berkabung, keluarga si mati akan memakai baju kebaya nyonya dari pilihan warna yang lembut iaitu hijau, hitam, putih dan biru. Corak dan ketebalan sulaman pada fabrik tidak terhad. Pakaian basahan ataupun duduk rumah biasanya menggunakan fabrik dari kain rumbia berpetak, bergaris atau berbintik yang dihiasi dengan sedikit sulaman berkelok. Aksesori dan barang kemas yang dipakai adalah minimum dan praktikal.
Pada awalnya, golongan Baba dan Nyonya ini memakai baju panjang (kebaya labuh) sebelum memakai baju kebaya. Tetapi pada tahun 1920-an, baju panjang ini telah diubah menjadi pendek. Penggunaan fabrik tetap sama tetapi ditambah pula dengan hiasan sulaman dan jahitan renda. Pada tahun 1930-an, baju kebaya nyonya yang dijahit renda telah menjadi tumpuan fesyen golongan ini dengan potongan yang lebih ketat serta dua kepingan kain berbentuk segi tiga di hadapan dijadikan sebagai lapik. Pada tahun 1940-an, kain renda dalam pelbagai warna telah diperkenalkan. Ianya dicantikkan lagi dengan sedikit hiasan sulaman di pesisiran terbuka fabrik.
Pada tahun 1950-an, pemakaian kebaya nyonya telah menjadi tumpuan fesyen dan digemari oleh semua lapisan masyarakat. Semua golongan wanita memakainya sama ada untuk ke tempat kerja ataupun majlis-majlis rasmi. Pakaian ini juga menjadi pilihan personaliti filem pada ketika itu.
Kini, fesyen kebaya nyonya sekali lagi menjadi pilihan ramai. Rekaannya telah dipelbagaikan dan dimodenkan sesuai dengan perkembangan fesyen masa kini. ia lebih dikenali dengan nama ‘Kebaya Nyonya Splendour’. Fabrik yang digunakan juga lebih pelbagai antaranya dari jenis renda, sutera, satin dan sebagainya. Pemilihan padanan kain tetap sama iaitu dari jenis batik sarung ataupun batik lepas.

0 Koman & Cadangan: