2. Dunia pinjaman yang harus dikembalikan

on Tuesday, June 28, 2005



Dunia adalah lautan yang dalam dan telah banyak manusia yang tenggelam di dalamnya, oleh sebab itu sediakanlah perahu untuk berlayar di atasnya, perahu tersebut ialah taqwa kepada Allah.

Dua macam yang aku dapatkan di dunia ni, sesuatu yang untuk ku, tidak akan terlepas daripada ku, dan sesuatu yang untuk orang lain tidak akan dapat aku kejar.

Siapa yang pada pagi harinya menjadikan dunia ini sebagai kepentingannya yang utama, maka Allah akan melazimkan dalam hatinya tiga macam:
1. Kerisauan yang tak putus-putus untuk selamanya,
2. Kesibukan yang tidak ada istirahatnya untuk selamanya,
3. Rasa kefakiran yang tidak ada hujungnya sampai ia mati.

Tiada seorang pun pada setiap harinya melainkan ia sebagai tamu, dan hartanya sebagai pinjaman. Tamu harus berangkat meninggalkan tempat, sedangkan pinjaman harus segera dikembalikan.

Kejahatan itu semuanya di kumpul dalam sebuah rumah sedangkan kuncinya ialah cinta kepada dunia, dan kebaikan itu juga dikumpulkan dalam sebuah rumah, sedangkan kuncinya ialah zuhud.

Hamba ku yang mukmin merasa gembira jika aku lapangkan sedikit untuknya tentang dunia, padahal yang demikian itu bererti ia akan jauh daripada ku, dan merasa susah jika aku kurangkan padanya kesenangan dunia, padahal yang demikian itu lebih mendekatkan ia kepada ku.

Apabila anak Adam meninggal dunia, maka putuslah semua amalannya, kecuali tidak perkara. Sedekah jariah, ilmu yang dapat memberikan manfaat, anak yang soleh yang akan mendoakannya.

Waspadalah kamu terhadap dunia dan waspadalah terhadap kaum wanita, kerana fitnah yang pertama kali timbul di kalangan Bani Israil berpunca dari kaum wanita.

Ketahuilah bahawa kehidupan di dunia ini hanyalah permainan dan senda gurau, perhiasan dan bermegah sesama kamu, berlumba-lumba memperbanyakkan kekayaan dan anak-anak, seumpama hujan mengkagumkan petani, tanamannya yang kemudiannya menjadi kering dan engkau melihat berwarna kuning dan kemudian menjadi musnah. Dan di akhirat seksaan yang amat berat untuk mereka yang bersalah. Dan pengampunan serta keredaan dari Allah untuk golongan yang melakukan kebaikan. Dan kehidupan di dunia ni adalah kesenangan yang memperdayakan.

Dunia ini adalah padang luas, di mana Adam dan Hawa diturunkan, ada di dalamnya berbagai-bagai cerita, dan ada di dalamnya berbagai-bagai angkara.

Dunia tempat insan mengembangkan zuriat, di sinilah anda mengejar segala kehidupan, awaslah dengan kehidupan ini, jika anda lalai memahami erti hidup anda akan ditelan mala petaka.