Baju Kebaya

on Monday, February 07, 2005

Sesetengah pendapat mengatakan perkataan kebaya berasal dari perkataan arab “haabaya” yang bermaksud “baju labuh berbelah di hadapan”. Kebaya direka dalam dua versi, iaitu kebaya labuh dan pendek .

Kebaya berasal dari baju belah yang labuh dan longgar iaitu pakaian yang sering dipakai oleh wanita dahulu kala. Baju belah labuh lazimnya digayakan dengan memakai tiga butir kerongsang yang disemat pada bahagian hadapan cantuman baju tersebut. Manakala kain sarung yang dipadankan dengan baju biasanya digunakan kain tenun Pahang, kain batik Jawa atau kain pelikat India.

Cara ikatan kain sarung masih sama dengan ikatan sarung baju kurung. Kain yang diikat dengan ikatan “ombak mengalun” dan baju belah labuh sesuai dipakai untuk menghadiri majlis rasmi. Kebaya belah pendek sesuai dipakai sebagai pakaian harian. Potongan baju belah agak sama dengan potongan baju kurung iaitu mempunyai pesak dan kekek. Cuma bezanya ia berbelah di hadapan dari atas hingga ke bawah dengan leher baju yang berkelepet. Kebaya pada masa dahulu diperbuat daripada kain kasa, kain baldu, dan kain perci. Manakala kain songket benang emas, kain tenun sutera dan kain Bugis hanya digunakan oleh kerabat diraja atau golongan bangsawan sahaja.

Peredaran masa telah menyaksikan perubahan yang ketara pada potongan baju kebaya. Potongan yang longgar dan gedoboh dirampingkan pada bahagian pinggang. Sepasang lisu dijahit pada bahagian hadapan dan belakang badan baju untuk membentuk bahagian pinggang supaya kelihatan lebih ramping dan kemas dipakai.

Manakala labuh baju dipendekkan sedikit daripada baju belah. Potongan yang ada sekarang lebih kemas dan bergaya. Pakaian baju belah terus lenyap ditelan masa dan digantikan dengan baju kebaya labuh dan kebaya pendek

Baju kebaya sangat popular dan menjadi pilihan tanpa mengira faktor usia. Pemakaian kain juga sudah berubah seiring perubahan masa. Kain tidak lagi diikat gaya ombak mengalun. Bagi kebaya labuh pemakaian kainnya disesuaikan dengan ikatan kain lingkup, kebaya pendek dipadankan dengan kain batik Jawa secara wiron ataupun dikenali sebagai ikatan kain kipas. Namun kini ikatan kain lingkup juga dipakai bersama kebaya pendek. Suatu ketika dulu kebaya yang diperbuat daripada kain jarang atau kain lace dan dipadankan dengan pemakaian kutang didalamnya menjadi kegilaan muda mudi.

Kebaya yang berkelepet lehernya kurang diminati kini. Kebaya moden menjadi pilihan utama untuk digayakan ke majlis rasmi mahupun ke pejabat. Butang yang dijahit terus ke baju telah menggantikan penggunaan kerongsang sebagai penyemat baju. Kain ikatan lingkup tetap menjadi pilihan sama ada dibelah di bahagian dalam atau tidak. Rekaannya yang ringkas kini lebih pratikal berbanding baju kebaya potongan lama.

Dengan lambakan pelbagai jenis fabrik di pasaran, penggemar baju kebaya tiada masalah untuk memilih jenis kain. Citarasa penggemar fesyen terhadap kebaya telah menghasilkan baju kebaya yang sangat menarik rekaannya dengan di hiasi manik, batu hiasan, labuci, sulaman tampal atau sulaman yang dijahit terus pada kain. Pemakaian kain selendang sudah mengambil alih peranan kain kerudung dan sapu tangan yang digayakan oleh wanita berbaju belah suatu ketika dulu.

1 Koman & Cadangan:

Anonymous said...

saya amik fashion..skrg ni sy perlu sgt info tentang kebaya pndek..jika anda dpt bantu sy..sy amat2 berterima ksh..tq

-ganu_girl86@yahoo.com.my-