Songket merupakan hasil tenunan tangan yang disulam dengan pelbagai jenis benang seperti benang sutera, emas, perak, benang bercahaya dan benang berwarna pada kain tenunan biasa untuk menghasilkan sesuatu corak dan motif. Istilah songket berasal dari teknik proses ‘sungkit’ iaitu menyungkit bunga daripada benang emas. Benang emas sebagai pakan dililit dalam cuban melintang mencelah-celah benang loseng yang tegak berdiri. Benang emas dibawa dari India, China dan Parsi tetapi kepakaran menenun songket merupakan warisan asli alam Melayu khususnya di bekas wilayah kerajaan Sriwijaya abad ke 13 Masihi.
Pembuatannya diilhamkan daripada perusahaan kain patola yang dibawa oleh pedagang India Islam yang menggunakan teknik ikat. Tapi kini, songket ditenun dengan menggunakan alat yang disebut ‘kek’. Kerja-kerja menenun songket memerlukan ketelitian, ketekunan dan kesabaran yang tinggi. Ini kerana ia amat rumit dan melalui 8 peringkat proses pembuatan. Bermula dengan mencelup benang, melerai benang, menganing benang, menggulung, menyapuk benang, mengarak benang, menyungkit benang dan akhir sekali menenun. Kualiti, kecantikan dan kehalusan songket bergantung kepada rekaan corak dan motif. Penenun bukan sahaja perlu mahir tetapi perlu juga kreatif dan imaginatif.
Motif dalam reka corak songket biasanya diilhamkan daripada sumber alam semula jadi seperti gunung, ombak, daun, buah-buahan, bunga-bungaan dan makanan. Terdapat enam corak songket yang biasa dibuat iaitu bunga penuh, bunga bertabur, corak jalur, siku keluang (zig-zag), tapak catur dan pucuk rebung. Kecantikan songket juga bergantung kepada penggunaan dan kombinasi warna. Kebanyakan penenun gemar menjadikan alam semula jadi sebagai sumber warna. Warna putih setar (ungu), kuning kunyit, biru laut, merah darah ikan, hijau pucuk pisang dan kelabu tahi anjing merupakan antara warna yang sering menjadi pilihan. Penjagaan songket juga harus dititik beratkan. Songket seharusnya digulung semasa disimpan dan tidak dipegang dengan tangan yang kotor. Ia perlu dibersihkan secara minimum dan tidak dijemur di bawah matahari yang cerah.
Pada masa dahulu kain songket hanya dikhaskan kepada raja-raja dan orang besar istana. Penggunaannya terbatas kepada majlis-majlis tertentu sahaja seperti acara kebesaran, majlis keraian, penghormatan, perkahwinan dan berkhatan. Kebanyakan kain songket dahulu tertumpu pada pakaian tradisional seperti samping, tanjak, baju kurung dan kebaya, kain sarung dan kain selendang. Pada masa sekarang, di samping menjadi pakaian, penggunaan songket kini diperluaskan dengan menghasilkan pelbagai produk kraf seperti gambar hiasan dinding, sarung kusyen, cenderamata, alas meja, kotak barang kemas dan sebagainya. Penggunaan songket juga telah menyeluruh kepada semua lapisan masyarakat yang dipakai pada waktu-waktu tertentu seperti pakaian pengantin, jubah konvokesyen, pakaian penari tradisional dan majlis-majlis rasmi.
Songket merupakan salah satu industri tekstil Melayu yang mempunyai ciri-ciri tradisional serta melambangkan warisan kebudayaan Melayu yang unik. Ia menjadi tradisi yang diwarisi sejak turun menurun sehingga sekarang. Di Malaysia, industri ini kebanyakannya diceburi oleh kaum wanita dan begitu popular di negeri-negeri Pantai Timur seperti Kelantan dan Terengganu.
Pembuatannya diilhamkan daripada perusahaan kain patola yang dibawa oleh pedagang India Islam yang menggunakan teknik ikat. Tapi kini, songket ditenun dengan menggunakan alat yang disebut ‘kek’. Kerja-kerja menenun songket memerlukan ketelitian, ketekunan dan kesabaran yang tinggi. Ini kerana ia amat rumit dan melalui 8 peringkat proses pembuatan. Bermula dengan mencelup benang, melerai benang, menganing benang, menggulung, menyapuk benang, mengarak benang, menyungkit benang dan akhir sekali menenun. Kualiti, kecantikan dan kehalusan songket bergantung kepada rekaan corak dan motif. Penenun bukan sahaja perlu mahir tetapi perlu juga kreatif dan imaginatif.
Motif dalam reka corak songket biasanya diilhamkan daripada sumber alam semula jadi seperti gunung, ombak, daun, buah-buahan, bunga-bungaan dan makanan. Terdapat enam corak songket yang biasa dibuat iaitu bunga penuh, bunga bertabur, corak jalur, siku keluang (zig-zag), tapak catur dan pucuk rebung. Kecantikan songket juga bergantung kepada penggunaan dan kombinasi warna. Kebanyakan penenun gemar menjadikan alam semula jadi sebagai sumber warna. Warna putih setar (ungu), kuning kunyit, biru laut, merah darah ikan, hijau pucuk pisang dan kelabu tahi anjing merupakan antara warna yang sering menjadi pilihan. Penjagaan songket juga harus dititik beratkan. Songket seharusnya digulung semasa disimpan dan tidak dipegang dengan tangan yang kotor. Ia perlu dibersihkan secara minimum dan tidak dijemur di bawah matahari yang cerah.
Pada masa dahulu kain songket hanya dikhaskan kepada raja-raja dan orang besar istana. Penggunaannya terbatas kepada majlis-majlis tertentu sahaja seperti acara kebesaran, majlis keraian, penghormatan, perkahwinan dan berkhatan. Kebanyakan kain songket dahulu tertumpu pada pakaian tradisional seperti samping, tanjak, baju kurung dan kebaya, kain sarung dan kain selendang. Pada masa sekarang, di samping menjadi pakaian, penggunaan songket kini diperluaskan dengan menghasilkan pelbagai produk kraf seperti gambar hiasan dinding, sarung kusyen, cenderamata, alas meja, kotak barang kemas dan sebagainya. Penggunaan songket juga telah menyeluruh kepada semua lapisan masyarakat yang dipakai pada waktu-waktu tertentu seperti pakaian pengantin, jubah konvokesyen, pakaian penari tradisional dan majlis-majlis rasmi.
Songket merupakan salah satu industri tekstil Melayu yang mempunyai ciri-ciri tradisional serta melambangkan warisan kebudayaan Melayu yang unik. Ia menjadi tradisi yang diwarisi sejak turun menurun sehingga sekarang. Di Malaysia, industri ini kebanyakannya diceburi oleh kaum wanita dan begitu popular di negeri-negeri Pantai Timur seperti Kelantan dan Terengganu.
0 Koman & Cadangan:
Post a Comment